Ustawa, jaka weszła w życie szesnastego kwietnia 2004 roku, określa dokładnie czas pracy kierowcy w państwie polskim. Ustawa ta odpowiada ściśle wymaganiom europejskim. Ustawa określa ponadto obowiązki pracodawców, które mają oni wobec swoich pracowników. Firmy transportowe muszą stosować się do tych przepisów. W ustawie znajdziemy wszystkie zapisy, które dotyczą tego, jak długo kierowca ma robić sobie przerwy w pracy od prowadzenia pojazdu. Istnieją gwarantowane okresy odpoczynku, których nikt nie może przekroczyć i które są pilnowane przez zarząd dróg i transportu drogowego. W Europie takie przepisy istnieją już od lat siedemdziesiątych, kiedy w Genewie wykonano dokument o nazwie AETR, który reguluje sposobu i zasady pracy kierowców dokonujących transportu drogowego. Według ustawy transport drogowy nie zmienia się od definicji ustalonej w 2001 roku, czyli trzy lata wcześniej. Zmieniło się jednak rozumienie stanowiska kierowcy. Stanowiskiem pracy kierowcy jest pojazd, którym kieruje kierowca, a także siedziba pracodawcy, czyli osoby posiadającej firmę transportowej.