Zawieszenie jest niezwykle ważne dla funkcjonowania całego pojazdu. Niestety, ale jest to zarazem ten układ, który prędzej czy później zacznie ulegać degradacji, a w jego obrębie pojawiać się będą usterki. Najczęściej, są one konsekwencją samej eksploatacji pojazdu, w tym przede wszystkim jego systemu kierowniczego. Ponieważ zawieszenie jest aktywne za każdym razem, gdy uruchamiasz samochód, troska o jego kondycję jest obowiązkowa. Pomoże Ci uniknąć niepożądanych awarii oraz innych, bardziej poważnych usterek. Poniżej podpowiadamy jakie są najczęstsze problemy występujące w obrębie zawieszenia samochodowego oraz jak poradzić sobie z ich konsekwencjami.
Zawieszenie samochodowe – podatne na usterki i awarie
Rozmaite czynniki sprzyjają powstawaniu usterek w obrębie zawieszenia. Oprócz samych warunków eksploatacji pojazdu ważny jest także stan polskich dróg. Jak dobrze wie każdy kierowca, pozostawiają one wiele do życzenia, a ich użytkowanie przy nadmiernej prędkości może sukcesywnie naruszać cały układ zawieszenia. Niestety, ale tendencję do szybszego zużywania się mają zarówno poszczególne podzespoły, odpowiedzialne za amortyzację drgań i wibracji, jak i elementy przenoszące ciężary.
Ponadto, zawieszenie jest układem współpracującym z kilkoma innymi – w tym przede wszystkim z układem kierowniczym. Współtworzące je części powinny ze sobą sprawnie współpracować, dla bezpiecznej i komfortowej jazdy. Wszelkie usterki pojawiające się w zawieszeniu mogą utrudniać wzajemną współpracę i przekładać się na warunki jezdne oraz możliwość sterowania samochodem.
Usterki w obrębie zawieszenia
Od razu pragniemy uspokoić wszystkich początkujących kierowców – zawieszenie jest układem stosunkowo awaryjnym, a jego serwisowanie czymś zupełnie normalnym. Dlatego, jeśli dojdzie do usterki w jego obrębie, powinieneś od razu udać się do serwisu samochodowego po pomoc. Z pewnością, pracownicy najbliższej placówki nie będą mieli problemu ze zdiagnozowaniem problemu oraz zaproponowaniem jego rozwiązania.
Często występującą usterką jest wyciek oleju bądź gazu. Symptomami tego stanu jest obniżona sterowność pojazdu oraz wydłużony czas/droga hamowania.
Wahacze, czyli jedne z głównych elementów układu zawieszenia, również często ulegają awariom. Objawia się to nadmiernymi luzami oraz wyraźnym, charakterystycznym stukaniem. Objawy te mogą nasilać się podczas jazdy po wybojach i nierównościach. W podobny sposób dają o sobie znać usterki występujące w obrębie maglownicy.
Awarie stabilizatora również dają o sobie znać poprzez emitowanie charakterystycznych odgłosów stukania. Stabilizator jest wystawiony na potencjalne uszkodzenia szczególnie podczas niebezpiecznych manewrów szybkiego wchodzenia w zakręty.
Warto też wspomnieć o końcówce drążka kierowniczego, która jest elementem dość szybko zużywającym się. Na jej żywotność ma wpływ poprawna i bezpieczna jazda, a do awarii może doprowadzić nadmiernie dynamiczna jazda po wybojach.
Serwis zawieszenia warto wykonywać regularnie, wraz z cyklicznymi przeglądami pojazdu. Niektórzy także sprawdzają stan zawieszenia samodzielnie, umieszczając pojazd na podnośniku. Najczęściej, usterki w obrębie zawieszenia rozwiązuje się, dokonując wymiany uszkodzonych elementów. Koszty naprawy mogą wahać się, w zależności od stopnia usterki oraz ceny zakupu nowej części: od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy.